U bent sinds kort voorzitter van Federgon. Welke prioriteiten wilt u de komende jaren naar voren schuiven voor de Belgische HR- en uitzendsector?

Met de sector moeten we werk maken om een level playing field te creëren voor alle partijen die met HR dienstverlening bezig zijn. Oneerlijke concurrentie moet uit de markt en wet- en regelgeving moet voor iedereen hetzelfde zijn. Vervolgens willen we ook kijken om onze sector aantrekkelijker te maken en nog meer de nadruk te leggen op toegevoegde waarde leveren aan onze klanten en kandidaten en ook meer onze dienstverlening in de kijker te zetten. Vaak wordt onze sector in een slecht daglicht gezet door partijen die de regels niet te nauw nemen, maar heel vaak zijn dit partijen die geen lid zijn van Federgon of zelfs internationale partijen die niets van doen hebben met HR dienstverlening, maar die wel door de politiek/media/bedrijven gezien worden als deel van de ‘flexibele’ schil. We moeten hier een duidelijk onderscheid kunnen maken en bijvoorbeeld Federgon als een quality label gaan beschouwen en bedrijven stimuleren om enkel te werken met partijen die dit label dragen.

De Belgische arbeidsmarkt blijft kampen met krapte, terwijl tegelijk veel talent onbenut blijft. Welke rol ziet u voor uitzendkantoren in het activeren en begeleiden van deze arbeidsreserve?

Uitzendkantoren zijn altijd al de brug geweest naar duurzame arbeid. We zijn ook één van de meest diverse sectoren in het werknemerslandschap. Deze rol moeten we blijven waarnemen. Dankzij uitzendarbeid kunnen mensen ontsnappen aan werkloosheid en moeten we werk maken van werk-naar-werk transities, ook bij langdurig ziekte bijvoorbeeld. Op die manier moeten we mensen stimuleren om niet vast te blijven zitten in een job die hen geen energie geeft, maar hen sneller de stap laten zetten naar nieuwe opportuniteiten.

Digitalisering en artificiële intelligentie veranderen de manier waarop kandidaten en werkgevers elkaar vinden. Hoe ziet u de toekomst van de uitzendsector in een steeds meer digitale arbeidsmarkt?

De toekomst zal erin bestaan digitalisering en artificiële intelligentie zo goed mogelijk in te zetten voor alle processen, met een focus op administratieve en repetitieve taken. Op die manier kunnen de consulenten en kantoren zich meer gaan toeleggen op het leveren van diensten die er echt toedoen voor onze klanten en kandidaten, zoals bijvoorbeeld een betere onboarding bij de klant, meer opleiding geven, …

“Mensen zullen niet vervangen worden door AI, maar wel door mensen die weten hoe ze moeten werken met AI.”

Vanuit uw ervaring bij House of HR hebt u zicht op zowel de Belgische als internationale arbeidsmarkt. Welke trends ziet u vandaag die Belgische uitzendkantoren niet mogen missen?

In een krappe arbeidsmarkt is het belang van levenslang leren groter dan ooit. Opleiden wordt steeds meer het nieuwe rekruteren. Uitzendbedrijven die investeren in het groeipotentieel van uitzendkrachten,AI/digitalisering is wellicht de belangrijkste evolutie die we moeten omarmen. We zien ook dat door digitalisering en AI veel klanten gemakkelijker toegang hebben tot dezelfde tools als de uitzendkantoren/HR dienstverleners; we moeten dus nog verder durven gaan in onze dienstverlening en nog meer gaan nadenken in oplossingen voor klanten en het leveren van meer toegevoegde waarde. Verder zien we in veel landen dat regulering tegelijk een bedreiging en een opportuniteit kan zijn. Sneller inspelen en anticiperen op deze wetswijzigingen wordt cruciaal om te overleven in onze sector. versterken niet alleen hun talent, maar ook de kwaliteit van hun dienstverlening aan klanten. Extra aandacht voor opleiding loont dus absoluut. En Travi wil hen hierin heel graag ondersteunen.

Als u één boodschap zou mogen meegeven aan de Belgische uitzendkantoren voor de komende vijf jaar, welke zou dat dan zijn?

Mensen zullen niet vervangen worden door AI, maar wel door mensen die weten hoe ze moeten werken met AI. Dit wil zeggen dat alle uitzendkantoren er moeten over nadenken welke impact AI zal hebben zowel op de mensen die we tewerkstellen als op de manier waarop we zelf werken.

Stel dat u wordt aangesteld als de nieuwe minister van werk, welke maatregel neemt u als eerste?

Hard werken moet terug de norm worden; niet minder werken. Werk is belangrijk voor onze toekomst en onze welvaart(staat). Om die reden moeten zoveel mogelijk mensen aan het werk. Ik zou werk maken van minder werklozen en langdurig zieken door in te zetten op inzetbaarheid / fitheidsattesten (ipv doktersbriefjes)/ geen uitkeringen voor burnout, maar wel budget geven aan werkgevers en werknemers voor begeleiding en het belastingvrij maken van ontslagvergoedingen bijvoorbeeld op voorwaarde dat iemand snel terug aan de slag is. We moeten vermijden dat mensen te lang thuis zitten, want het is bewezen dat terugkeer naar werk alleen maar moeilijker wordt, hoe langer mensen thuis zitten. Tot slot moeten overheidsdata veel beter ontsloten worden richting de privé sector en moeten de kerntaken van de arbeidsbemiddelaars gericht worden op het gemakkelijker inzetbaar maken van mensen door bijv. opleiding en mindset trainingen. De data die zij hebben moet beschikbaar worden voor alle bedrijven, zodat het werk niet dubbel moet gebeuren.